TeRiMa KaSiH PeNgIkUt SeTiA

Khamis, 13 Mei 2010

Makan-makan di Oran

SAlam...selamat petang.... Ni nak cerita hal petang semalam (kemarin)..... Dah dua minggu tak menjenguk Tok Nyang... petang semalam dah alang-alang hantar Cik Min mengaji pukul 5 sampai 6 ptg lepas ambik Cik Min terus ke Oran....Mendung nak hujan...

Sampai ja rumah Tok Nyang tengok Tok  Didah dengan Kak Lily tengah siang ikan darat... Macam-macam ikan ada.... teringat masa mama kecik-kecik dulu... Mama suka turun bendang tangkap ikan puyu atau haruan dalam lopak air tengan sawah....Selalu yang mama dapat ikan puyu, selat, sepat dan jarang dapat ikan haruan....

Nila ikan yang ada...Ikan ni kawan Kak Lily yang bagi dia menjala disungai la kot ..mama pun tak tanya lebih...

Askar2 ni la kerja diorang bila sampai ja rumah Tok Didah....

Hujan lebat turun nasib baik Tok Didah dengan Kak Lily sempat siang ikan sampai habis....

Askar-askar mengelilingi Tok Nyang ...makan dengan Tok Nyang...mama tengok Tok Nyang dah bertambah selera makan....dah boleh makan sendiri...dah boleh bangun duduk sendiri....Alhamdulillah...

Haaaa... nila hidangan untuk makan malam.... Ikan darat yang disiang petang tadi dibuat asam pedas... Kak Lily yang masak... Setengah digoreng....

Asam pedas simple tapi sedappppp...

Ni air asam Tok Didah buat... berdesing telinga dibuatnya...

Ikan yang digoreng setengah... kalau la ada pulut dengan nyoq ni layannnn...

Sardin untuk lauk tambahan.....

Antara tetamu yang hadir untuk menjamu selera.... Pak Long....

Huh Pak Ngah makan tak angkat muka langsung...... mama dan abah serta askar-askar makan dulu sebab askar-askar akan menjadi pengacau bila makan bersama...... ramai tu dalam sepuluh orang ada la makan semalam...Dah jadi kenduri dah...Al-hamdulillah rezeki dari bendang dan kampung.... Tu la kalau orang dulu-dulu anak sepuluh pun boleh belajar tinggi-tinggi dengan hanya kerja kampung saja.... Kita sekarang... setiap bulan makan gaji... ada setengah anak sorang pun tak cukup duit gaji nak menyara.....

Hikmah duduk di kampung.... makan kebanyakkanya free.... sayur tanak sendiri... buah-buahan tanam sendiri... ikan kail sendiri... beras tanam sendiri....Free kan....

9 ulasan:

kakcikseroja berkata...

Hidangan yang ringkas tapi menyelerakan.. (hurmmm.. sampai telan air liur, kakcik ni..) :)

hans berkata...

mak aih
banyaknya makanan

ice juliette berkata...

sume free.. huhu! best best... makan free pon best.. hhehe

annfrendly berkata...

salam..
banyaknya ikan..
bestnya makan ramai-ramai..

erm.. betul.. kalau duduk di kampun memang dapat berjimat.. lagipun lagi bagus rasanya sebab makan makanan yang semulajadi tanpa racun kimia.

- jinggo - berkata...

saja nak hapaq
saya orang jalan langgaq - tgkkan gambaq kat dalam blog - terlioq rasanya........

bila lagi nak merasa...

Abd Razak berkata...

Salam..bestnya makan free semua free

NICK IRFAN berkata...

wah! bestnyer makan ramai tu!!! eh! smua ikan je ke kak? ayam xde? hehe ha! hadiah akak hntr?? xdpt apepun?? mngkin lambat sikit kot? apepun thnkz kak!!!! :)

wany berkata...

nyumm2... terliur tenguk.. trima kasih byk2.. hadiah yg cute tue dah selamat saya terima.. salam ukhwah

Queen berkata...

uuiii...sedapnya...dap..dapdap.....
kecur liur... =)

Link Within

Related Posts with Thumbnails