TeRiMa KaSiH PeNgIkUt SeTiA

Isnin, 24 Januari 2011

Haruan oh haruan...... Asam pedas ikan haruan.

Semalam Ahad 23/1/2011....
Korang makan tak ikan darat..... kalau org kampung sebelah utara semenanjung ni mesti makan kan.... Tapi ada juga sesetengahnya yang tak makan.... maklum la sekarang ni nak dapatkan ikan laut senang... bukan macam org dulu2 ... ini la lauk tengahari dan malam org zaman 20an ... 30an... 40an.. 50an....60an.... 70an.... 80an..... sampai sekarang ni pun masih ada yang makan lagi ikan darat.....

Nak dapatkan pun senang.. kat pasar banyak .....Tapi tak dak nikmat la kalau tak pancing sendiri..... Selalunya kaki2 pancing lebih suka memancing dilaut.... lagi lebih nikmat.... Ni ikan darat namanya pancing pun dalam sawah atau dalam sungai la....


Cewad suka sangat menonton Tok dia menyiang ikan..... sambil2 tangan menguis-nguis ikan dalam basin.... Dia suka tengok ikan terkodek-kodek bila disentuh.... sekali ikan melompat lari lintang-pukang tak cukup tanah..... Dia nak pegang takut.....


Ni ikan yang dah diketuk kepalanya.... kalau tengok kesian... tapi kalau tak ketuk sampai pengsan macam mana nak siangkan dia..... jenuh kelupoq..... kelepiaq kiri kanan.....

Ikan tak besaq mana pun.... lepas la buat masak asam pedas atau sambal.... kalau besar sikit boleh bakar... atau buat bantut kata org utara..... emmm buat masak kari ok jugak.... Ikan darat ni bab nak membasuh la yang paling lembab tahap gaban.... nak kena basuh dua tiga kali... dengan tepung la ... asam la... bagi hilang segala hanyir lendir....

KAlau tak nak makan la tak lalu.... Tok Wam Cewad suka buat masak asam pedas ikan haruan..... Cuteri dengan Cupian cukup suka bila Tok dia masakkan asam pedas ikan haruan.....


Ni ikan haruan yang dah siap dicuci.... tunggu nak masak saja..... sory gambar asam pedasnya terlupa nak ambik..... kacau dengan si Cewad ni ... memerap ja....


Ni ikan yang baru Tok Wan Cewad bawak balik...... sekali pancing ada la kot dalam 10 hingga 15 ekor.... kalau dah banyak sangat tu Tok Wan Cewad suka buat kering.... makan pulak dengan pulut... emmmmm sedapnyaaaa...... lepas tu dalam pukul 10 pagi lepas sarapan pulut pakat lena..... mengantuk....

6 ulasan:

hazila berkata...

Sedapnya....saya suka ikan haruan masak gulai. Perhhhhh kena dengan nasi hangat dan ayaq asam, boleh lupa diri sat....

Werdah berkata...

Assalamu'alaikum

kak suka haruan masak kari rempah giling... dan sup.. lama sungguh tak makan...

Miecyber berkata...

Sedaknyer weh...

UMP : Perkhidmatan penghantaran ubat melalui pos

Sham berkata...

aduyai...ni semua nak buat aku terliurla nie..!

NICK IRFAN berkata...

nk tergelak plak tgk gambar akak masa ikan letak dgn pisau sekali! hehe

NzA berkata...

fuh...sedap tu......lama xmkn ikan haruan.

Link Within

Related Posts with Thumbnails