TeRiMa KaSiH PeNgIkUt SeTiA

Khamis, 2 Disember 2010

Harga baru subsidi kerajaan cervarix vaksin kanser serviks

Dimaklumkan bahawa bermula dari Januari 2011,setelah disubsidikan oleh kerajaan harga vaksin kanser serviks yang dahulunya RM450 telah berkurang sebanyak RM250.Ini adalah untuk menggalakkan lagi setiap wanita yang berumur 14 tahun hingga 45 tahun untuk mengambil vaksin bagi mencegah kanser serviks.Bagi remaja yang berumur 13 tahun adalah percuma dan suntikan akan diberikan di sekolah masing-masing.

Untuk pengetahuan semua, di Malaysia kanser serviks ialah kanser kedua paling kerap dialami oleh wanita selepas kanser payu dara, dimana seluruh dunia purata ia membunuh ialah 4 minit satu pesakit.Setiap wanita yang berkahwin atau akan berkahwin mempunyai risiko kerana salah satu faktor risiko kanser serviks ialah `sexually active woman`.Once you have exposed to sexual relationship, you are exposed to cancer cerviks.Antara faktor lain ialah genetik keluarga yang mempunyai penyakit kanser,perokok dan bertukar pasangan.

InsyaAllah ia tiada kesan sampingan kecuali rasa sengal sedikit di tempat suntikan 2-3 hari (di bahu) tapi x semua yg rasa.Alhamdulillah setelah dua dos yg saya ambil sendiri tiada apa-apa masalah.Dosnya ialah 3 kali iaitu 1st dose,2nd dose (after 1 month of 1st dose),3rd dose (after 5 month of 2nd dose).Bagi yg menyusu badan tiada masalah,bg yg mengandung setelah mendapat suntikan pertama,suntikan berikutnya diambil selepas pantang.Bagi yang hamil,boleh ambil selepas pantang.

Email yang mama dan semua staf uitm dapat..... Pernah ambik suntikan ni tak bagi kaum hawa.... mama belum pernah..... lagi pun mama masih menyusukan Cewad......Tahun depan Cewad dah masuk 2 tahun..... Kena ambik ke?????

3 ulasan:

eMMe berkata...

kalo tak nak suntik takpe ke?
moga kite sentiasa sihat dan dijauhi segala penyakit bahaya...

shida berkata...

erm.. baru tau pasal hal ni. sblm ni tatau pun...thnks 4 the info

fatin berkata...

salam,.nk tnye ek,klu umor yg da lbih dri 45th kna amek jgk ke?

Link Within

Related Posts with Thumbnails