TeRiMa KaSiH PeNgIkUt SeTiA

Isnin, 22 November 2010

Makan2 lagi di Kampung Oran...

Gambar intro.... rumah Tok NYang yang masih kukuh hingga kini.... Bakar daging bawah pokok jambu air yang sedang mengembang lebat.... macam nak patah cabang pokok....

Cicah garam belacan best jugak nih....

Photobucket

Semalam kami balik rumah Tok Didah... sebab hari raya tak sempat balik.... daging korban banyak lagi dalam fridge.... Tok Nyang nak makan daging bakar cicah dengan air asam..... So pagi semalam dalam pukul 11 pagi gitu pakat bergotong royong masak....

MAma sediakan bahan perap untuk daging.... Tok Didah dengan Angah (adik mama) masak sup gear box..... buat kerabu taugeh dengan daging masak asam.... Kiranya tema menu semalam adalah daging.... Macam dalam rancangan masakan jepun pulak masak ada tema....

Tapi rasa seronok plak bila masak beramai-ramai dan makan bersama..... Ingat nanti nak buat ikan bakar la plak.....

Photobucket

Macam biasa abah la tukang bakar daging... Pak Ngah (adik ipar mama) kerja pulak... Ruginya... Tak gaduh kipas pakai tangan... pakai ja kipas angin heheheh cuma jaga api ja.... 

Photobucket

Cupian dengan Cewad... tak dak kerja melugas buat jambu air..... Banyak yang luruh.....

Photobucket

Daging yang dah masak untuk round yang pertama..... Ada banyak lagi daging yang nak kena bakar.... dalam dok bakaq tu dan lagi pulun dulu......

Photobucket

Cewad gigih kerekah buah jambu air..... sukanya dia sebab dapat ambik sendiri buah jambu tu... Maklum la buah senang capai sebab rendah... Dia pandai pilih yang merah2 dan besar2 saja..... MAkan sungguh buah jambu sampai terlena atas riba mama.... Mengantuk sangat la tu... letih kutip buah jambu....

Photobucket

Daging bakar second round.... Yang ni untuk makan dengan nasik....

Photobucket

Photobucket

Setengah org bakar ikan/daging pakai arang.... Kami org kampung sabut kelapa banyak... pakai je la....apa yang ada.... Best masak2 bawah pokok yang rendang... teduh ja walaupun waktu tengahari....

1 ulasan:

kakcik berkata...

Salam AKT...

tengok gambar rumah tu, teringat pada rumah kakcik di kampung. :(

Link Within

Related Posts with Thumbnails