TeRiMa KaSiH PeNgIkUt SeTiA

Isnin, 13 September 2010

Cerita Hari Raya pertama...

Hari Raya pertama... pagi raya dirumah sendiri... ehem  rumah mertua mama la dah nama dok sekali dengan mertua.... soooo kami tak pernah bergaduh bab balik kampung sesiapa.... Kiranya setiap tahun beraya dirumah terlebih dahulu... selepas zohor balik rumah mak mama (Tok didah)..... Semua gambar kat bawah ni kami snap di rumah Tok Didah.... 

Sebab raya tahun lepas gambar2  semua dirumah mak abah.... tapi kami tak bergambar dengan Tok Didah sebab masing2 sibuk melayan tetamu.... kiranya kami ni melayan diri ler.... hehehehehe.... Yang bestnya dapat makan kat bawah rumah Tok Didah.... kena pulak tepi bendang (sawah)... nyaman dengan angin sepoi2 bahasa gitu....

Lepas ngap apa yang patut... (ketupat saja yang makan pun kuih raya dah tak lalu)... kami kerumah Bapa saudara mama( Pak Ngah abang Tok Didah).... selalunya gitu la.... rumah dekat saja... macam org kampung kata kentut pun dengaq...heheheh... Alaaa sebelah rumah Tok Didah ja.... Tahun ni sepupu mama yang tinggal dekat Johor balik.... lama mama tak jumpa dia... sejak dia kawin 2 tahun lepas raya ni baru balik.... Sepupu yang nombor 4.... Yang nombor dua beraya kat Johor.... kawin org Johor jugak.... 

Lepas beraya dengan Pak Ngah mama ... kami pederaih ke rumah Pak Long (Abang sulung Tok Didah) kalau org Perlis pak long di panggil Wa atau Tok Wa.... rumah ni wajib pergi... kalau tak pergi mau dituntut.... Ramai sangat saudara2 yang datang rumah Wa mama ni.... sesak rumah... nasib baik rumah sepupu mama (anak wa yang bongsu) kosong... kami lepak rumah dia la.... tahun ni sepupu mama yang no2 (anak wa) yang kawin jugak dengan org Johor tak balik... sebab tahun ni giliran beraya di Johor... haaaaaa kan susah kena ikut giliran... hehehe al-hamdulillah jodoh mama dengan org senegeri....

Lepas tu singgah sat (sekejap) rumah Mak Lang mama (adik ipar wa mama)... rumah ni jugak ala-ala wajib sebab tahun lepas mama dengan abah lupa singgah... padahal rumahnya sebelah rumah wa mama saja.... walaupun jam dah dekat 6.30 ptg... kami singgah jugak dalam 1/2 jam.... Askar2 dah mula mengamuk... mengantuk... maklum la seharian tak tidur beraya punya pasal....... 

Gambar2 dirumah Tok didah.. layannnnn....


Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Itu saja untuk hari raya pertama... tunggu cerita hari raya kedua akan menyusul.....

3 ulasan:

zulkbo berkata...

Andai mulut tersalah kata,perbuatan
tidak disenangi,janji tidak terlaksana
yang termakan dan terminum ,moga di maafkan
dan dihalalkan..Selamat Hari Raya maaf
zahir dan batin..
Amboi warna sedondon belaka noh?
he he..indahnya lebaran.........

kakcik berkata...

Cantik warna pakaian sedondon tu... terang dan nyaman. :)

mamalieyna berkata...

waaah teruja tgk family besar sedondon..hehe..kita baru 3 beranak, tak meriah sgt..ni haa,,ghamai! syoknyee..hehe..

Link Within

Related Posts with Thumbnails