TeRiMa KaSiH PeNgIkUt SeTiA

Isnin, 16 Ogos 2010

Puasa dahulu ...puasa sekarang.....

Pagi-pagi ni rasa mengantuk lagi... maklum la semalam tidur lewat lagi.. sebab Cewad la ni.. bila dia dah tidur sebelah petang.. maka malam dia akan ajak mama berjaga... Abah selepas pukul 11 malam mmg waktu dia masuk tidur... 

Askar2 yang lain dah lama mengeroh.... maklum la kalau hari cuti sekolah jangan harap la diorang nak tidur siang... main saja kerja.. main basikal.. penat mengayuh basikal masuk rumah tengok kartun pulak.... buku sekolah kalau tak perang dengan abah jangan harap la diorang nak sentuh... tapi kalau dipaksa-paksa langsung lari tak nak buat....

Cik Min satu hal cukup liat nak bukak buku sekolah bila time cuti... tapi syukur al-hamdulillah dia dah lancar membaca sedangkan dia ke sekolah Tabika hanya setahun...

Cik Min puasanya hari sekolah saja tu pun sekerat hari... pukul 3 dah tak tahan.... bukak la... atau pun balik sekolah boleh dia masuk dapur dengan selumbernya bancuh milo..... 

Teringat mama masa kecik2 dulu bila belajar berpuasa.... masa tu sekolah Tadika lagi... Tok Didah (mak mama) ajar puasa.... Tak tahan sangat.. mama curi minum air masa mandi... kiranya masukkan kepala dalam tong tadahan air... apa lagi togak air sampai kembong perut... hehehehe segar gila... Tok Didah tanya hg tak posa ka jernih ja... eh posa...mana boleh tak posa....

Hehehehehe Tok Didah mesti tau punya.... sebab kalau dia buat agar2 dalam cawan yang comel macam cawan jepun dok minum teh tu... dia selalu buat dalam 15 cawan.... alih2 time nak bukak posa cawan tu dah tinggal 10... heehhehe mana pi lagi 5..... kena la mama... tapi Tak dak la sampai kena bambu... setakat kena beletiaq ja..... hahhaha maklum la curi makan....

cawan jepun

Time makan sahur tersengguk-sengguk mengantuk.... suap sambil pejam mata... nak buat macam mana.... kalau tak bangun nanti letih kata Tok Didah... selalu bangun sahur masa tu cuma lalu makan meggi ja... Masa tu meggi VIT'S saja yang ada... mana ada meggi macam la ni.... 

Dulu bungkusan kuning... lani dah ada macam2 varian dah ...

Kalau siang hari cuti kerja mama tidoqqq memanjang... dulu rasa puasa lambat sangat berbuka... tapi bila time berbuka makan sampai naik sengkak.... 

Dulu ni pasar ramadha mama tak pernah pi pun... tak tau ada ka tak masa zaman mama... mungkin ada kot... Dulu bulan puasa Tok didah suka masak sendiri juadah berbuka.... macam kuih seri muka... tepung talam.... talam ubi kayu.... pulut panggang... pulut udang... mee kuah ... mee hoon goreng... kwetiow goreng..... macam2 lagi la... setiap hari lebih kurang dua hingga tiga jenis Tok Didah buat,....

selalu buat lebih .. bukan apa nanti ada la jiran tetangga yang berdekatan hantar juadah untuk berbuka... kiranya macam sistem barter pulak.... main tukaq2 talam... Yang paling mama suka bila Tok Mama (Tok Nyang Cewad) buat nasik kerabu.... perghhhhh best giler.... suka sangat ratah kerabu jantung pisang buatan Tok Nyang Cewad...

Sekali waktu berbuka tu yang banyak juadah tu.... jadi la 5 hingga 6 jenis..... sekali kampoi makan sampai sengkak.... lepas sembahyang maghrib kena ikut Tok didah pi terawih pulak.... dah makan sampai sengkak... sembahyang pun tersengguk2... 

dulu terawih buat sampai 21 rakaat termasuk witir... tapi la ni kata setakat 8 rakaat ja.... sesetengah tempat buat sampai 20 la kot....

Tu la kisah mama berpuasa dulu.....Harap2 anak2 mama boleh puasa la nanti... la ni tak pa kecik lagi.....

6 ulasan:

Azmiezas berkata...

rasanya posa dulu2 lagi meriah kan??..

atty's berkata...

owh curi2 minum air ye..ekekekke

Solehah berkata...

hehe..teringat jgk zaman kecik2 dlu.

relevan berkata...

Tentu seronok saja kenangan Puasa dulu dulu..

Webmaster@Echam berkata...

Dulu-dulu kalo sahur saya paling liat bangun. Pastu bila tak sahur mulalah merengek nak buka puasa... adessss.. kenangan sungguh....

arekymz membuyau berkata...

huhuhhu..
alhamdulillah jumpe ramadhan sampai skrang kan..
:)

Link Within

Related Posts with Thumbnails