TeRiMa KaSiH PeNgIkUt SeTiA

Khamis, 8 Julai 2010

Nafsu seks wanita pertengahan usia lebih kuat

Berita mama baca kat Kosmo


DALLAS – Satu kajian terbaru di Amerika Syarikat (AS) mendapati wanita suka menikmati seks semasa usia mereka menghampiri 40 tahun, lapor sebuah akhbar semalam.

Kajian yang dilakukan oleh sekumpulan ahli akademik Universiti Texas itu menyatakan nafsu seks wanita lebih tinggi pada peringkat usia 30-an dan awal 40-an disebabkan faktor psikologi.

Pada usia tersebut, wanita menyedari mereka semakin menghampiri menopaus yang mengurangkan tahap kesuburan dan peluang mendapatkan anak sekali gus menyebabkan keinginan seks mereka meningkat.

Kajian berbentuk kaji selidik itu melibatkan hampir 900 wanita yang dibahagikan kepada tiga kumpulan iaitu responden dengan kesuburan tertinggi (berusia 19 tahun hingga 26 tahun), mereka yang tahap kesuburannya menurun (berusia di antara 27 tahun hingga 45 tahun) dan golongan yang menghampiri atau telah mengalami menopaus.

“Hasil kajian menunjukkan wanita dengan tahap kesuburan menurun sebenarnya memiliki keinginan seks yang lebih tinggi dan lebih aktif melakukan hubunganseks berbanding wanita subur,” kata seorang penyelidik berkenaan, Profesor David Buss.

Menurutnya, wanita pertengahan usia juga lebih kerap berfantasi mengenai seks berbanding wanita muda di samping lebih cenderung menjalin hubungan sulit terutamanya dengan lelaki lebih muda.

“Saya kerap mendapati wanita berusia lewat 30-an lebih gemar

‘berseronok’ (terbabit dalam aktiviti seks). Mungkin keadaan ini berlaku tanpa disedari mereka atau mereka sedar mengenainya,” kata seorang pakar seks, Dr. Pam Spurr. – Agensi

5 ulasan:

mama affan berkata...

hehe..ye ker? huhu..

oh, lupa nak puji..baju baru blog nih nampak sofistikated la..ni mesti abahnya idea jugak..hehe..

oh, lupa..alimaz..nak ajak join satu contest..jom2..

Relevan berkata...

Lagi tua lagi kuat lagi bertenaga..

penjejak maya berkata...

salam,

yang penting untuk melampiaskan nafsu tu biar la di jalan yang betul..

Azmiezas berkata...

Thanks for sharing..

kekadang kajian yg dilakukan ada yg betul ada yg tidak..bergantung pada cara hidup wanita disesebuah negara..

zulkbo berkata...

Salam Jumaat al-mubarak
moga kita semua mendapat
keberkatannya..

Link Within

Related Posts with Thumbnails