TeRiMa KaSiH PeNgIkUt SeTiA

Khamis, 22 April 2010

Perihal tengah hari semalam....

Semalam masa ambik Cuteri dengan Cupian di sekolah... cikgu mintak tupangkan kawan Cupian, Nizam balik rumah.....Kami pun tak kisah la sebab rumah dia dekat saja dengan balai polis mata ayer... Lagipun kami kearah yang sama untuk ambil Cik MIn.....

Yang mama tak puas hati sebab masa kat rumahnya si Nizam ni bapak dia boleh buat tak reti saja kat kami yang menghantar anaknya balik...Mak adik Nizam ni ok la kluar siap ajak masuk lagi.... Tapi kami dah nak pi ambil Cik Min so tak boleh nak masuk la.....

Yang si ayah ni kot la nak mai salam dengan abah ka ucap terima kasih ka.... bukan mengharap lagipun kami tolong ikhlas kerana Allah...yang mama nak sampaikan disini ialah sikap sesetengah orang melayu sesama islam....

Memang tak patut la buat macam tu....Kalau la kalian apa yang kalian rasa bila pertolongan kalian tidak dipandang.... terasa juga la kan....Hmmmm satu lagi sikap orang melayu yang mama benci adalah bila masuk bilik orang tak reti nak ketuk pintu dan bagi salam.....selalu la kat opis mama macam tu.....rasa macam nak sekeh ja.....

Tak dak adap langsung...ok dah mama dah melalut...siap meluahkan perasaan lagi.....


Adik Nizam....


Cuteri dan Cupian nak juga bergambar...


Sampai depan sekolah Oran jumpa kawan baik mama masa sekolah Oran dulu...tengah tunggu anak dia jugak...sama tua dengan Cik Min.....tapi kelas lain-lain...ya la anak dia lebih pandai....


Huh Cuteri nak beli sampai naik atas meja.... Sib baik mak cik yang jual tu mak sedara mama...Kiranya tok sedara Cuteri la tu...


Ok anak-anak dah kluar sekolah...kami bali dulu...Bye...
-------------------------------------------------------------------------------------
*Melayu mudah lupa atau terlalu ego....*

3 ulasan:

Watierman, rmanbkr berkata...

Hrmm Salam Dik...perkara macam ni pernah terjadi pada Akak & Abg juga....ada juga kes yg si budak di tumpangkan tu pun tak tahu nak bersalam ke..nak berterima kasih ke....malu ok...tapi biar bertempat...sebab tu selalu jugak Akak ingatkan anak2 supaya jgn berat mulut nak berterima kasih bila menumpang atau diberi pertolongan....even pada driver bas sekolah pun dia orang terbiasa dah ucap TQ uncle / Untie sebab driver tu India. Dan masa turun naik tangga ...kan Akak duduk kat rumah flat ....selalu2lah tegur jiran2...kalau yg India atau China...kata Hai...kalau yang melayu bagi salam...bukannya luak apa pun...!....Kita kena terapkan balik nilai2 tu pada anak2 kalau tak...hancurrrr!!

fikaryna berkata...

mmg ada melayu yg suka wat bodo..huhu..

CuTeMiUt78 berkata...

memang tak patut cam tu kan... patutnya ucap la terima kasih ke.. org dah tumpangkan pun cukup baik dah...memang ramai org melayu yg cam tu

Link Within

Related Posts with Thumbnails