TeRiMa KaSiH PeNgIkUt SeTiA

Rabu, 27 Januari 2010

Hidup Lebih Bahagia Tanpa Orang Ketiga


Salam...kawan-kawan blogger yang terhormat cheee wah....hormat-menghormati amalan kita kan...ok straight to da point....ok tak tajuk kat atas tu...Kami bukan nak cakap pasai org ketiga antara pasangan suami isteri....Kami nak cakap pasai pembantu rumah....Sapa ada pembantu rumah.... Kami tau bagi kawan2 yang mampu tu mesti pakai pembantu rumahkan...Kami tak Pakai sebab kami tak mampu...besa la gaji kulikang saja mana nak mampu...Nak ambik pembantu rumah pun nak kena bayaq tu la nak kena bayaq ni la...orang kita berapa kerat sangat nak jadi pembantu rumah...depa mesti tak mau punyalah....Nak kena pakai org luaq jugak la....Tapi org luaq pun kena la tengok2 jugak...takut kot depa dok dera anak2 kita ka...kot depa kebas habih barang2 dalam rumah kita ka....Tak ke naya....Kena pantau la plak...pasang CCTV lagi det la lagi...kena kuaq det banyak wooooo....Ok ni kami ada tip sikit untuk Parents2 yang bekerja kalau tak nak pakai pembantu rumah...Macam kami....

Yang pertama kena bangkit (bangun) awai pagi sebab masa ni la kita boleh urus segala keperluan anak-anak, buat sarapan la...sapu sampah sikit2 kot semak rumah kemas2 sikit...seterika baju ka kalau yang tak dan nak seterika masa cuti la...kalau mama dia seterika masa cuti la.

Lepas tu sebelum keluaq pi kerja tu kita kena la pastikan rumah kita kemas.,...tu sebab kita kena bangkit awai...pukoi 5 pagi la lebih kurang.

Lagi baik kalau suami2 kita dapat tolong sama2 bangkit pukoi 5 pagi ...sebab masa ni bagi yang ada anak2 kecik tu depa tak bangkit lagi...so senang la...suami kena tolong buat kerja yang berat sikit ...macam cuci tandas (semingu sekali ja heheeheh)....sapu sawang ka (seminggu sekali la jugak hohooh)...vakum karpet ka...Yang bab masak memasak tu bagi isteri la buat.

Bagi yang ada anak2 yang dah besaq tu bulih la didik depa pakat2 kemas katil sendiri....basuh pinggan lepas makan....kemas mainan yang depa main.

Kalau terpaksa kerja lebih masa bagi yang hantaq anak kat pusat asuhan tu kena la bagi tau pengasuh tu untuk pastikan anak2 di beri makan sebelum tidoq.

Last sekali kita kena atoq bajet sebaik mungkin sebab kita sebenarnya bernasib baik kerana kadang2 kos guna khidmat pembantu rumah ni lebih tinggi daripada kita hantaq anak2 pi taska...sekurang-kurangnya kalau hantaq anak2 pi taska depa boleh belajar.
------------------------------------------------------------------------------------------
*Anak2 kami hantaq sekolah cuma cewad ja tok dia nak jaga.... Anda macam mana...????*

8 ulasan:

Ibu n Abah berkata...

salam alimaz,
kalaulah akak sihat, memang akak tak suka ada org asing kat rumah... suami akak pun tak suka tapi sebab kesihatan akak, suami ambil juga.
tension bela orang ketiga ni... banyak cakap, banyak ragamnya...
sabar jer,,,

❤ ~ * cik aidacomei * ~ ❤ berkata...

salam
sejujurnye saye mmg xsuke kalau kat rumah tu ade pembantu rumah n xterpk pon nak ad pembantu rumah..

Azmiezas berkata...

Untung la tok depa boleh jaga, cuba baca blog kita, kesan dari hantaq pi taska..uhhuuuu...

sI tEDI berkata...

leh amek tips ni bile dah kawen esok!

ekekekkee

CuTeMiUt78 berkata...

yup..betul tu.. sokong sgt ngan pendapat tu..

ALoNa [CintamaniszLite] berkata...

hmm...tak tau nak komen apa..
pasal akak mmg surirumah sepenoh masa..ngeh2..

Aus berkata...

saye belum kahwin..
tapi nk pkai pembantu leh x..
ahaha..
xla..
baek xyh ade..
kalo ade pun..
slalu mak saye upah hari je..
datang smggu skali..
lg snang dan selamat..
hehe

Watierman, rmanbkr berkata...

Salam Alimaz...Agak2 kenapa Akak berhenti kerja....? Sebab tak nak ada pembantu rumah lah...masa kat Alor Setar dulu boleh hantar rumah MIL infact dulu ada local maid yang datang pagi balik petang...kat Penang tak ade lah pulak....so jalan terbaik...berkorban...and Akak tak pernah menyesal....at least nampak dia orang besar depan mata..& kebajikan suami & anak2 terjamin...apa2 pun ini dah ketentuan darinya..kita kena redho!

Link Within

Related Posts with Thumbnails