TeRiMa KaSiH PeNgIkUt SeTiA

Khamis, 2 Jun 2011

Ini lah Anak-anak kampung.

Semalam (kelmarin) hujan... petang la.... Balik kerja penat2..... Cik Min pun sekali petang mengaji al-quran....
Elok sampai dirumah... mama dgn abah lepak2 dlm bilik... rileks meregangkan mana2 urat yang tegang.....
Tiba2 terasa sunyi sepi ja dlm rumah.... Cewad tersedia tahu ... tidur laaaa hujan2 ni....
Tapi yang lain2 tu.. selalu kalau kitorang balik kerja depa ni riuh rendah sekali melepak sama dalam bilik....
Ni tak.. sunyi sepi..

abah kluaq tengok kat luar rumah.... Apa jadi....
Haaaaaaaaa ni la kerja depa.... main kotoq.... Ye la baru lepas hujan tanah basah... becak... Hat tu yang depa sronok sangat nak main....

Kat depan rumah tu ada longgokkan tanah sikit... macam bukit... depa boleh buat main gelongsor2.... Cik Min balik mengaji terus ajak adik2 main kat luaq..... asalnya nak main basikal ja..... Tup2 ni jadinya.... habis baju depa main longgok ja atas simen.... dengan2 sluaq jeans.. baikkkkkkkkkkk punya dok gelongsoq atas tanah tu....

Yang si Cuteri tu dengan sluaq pendek baju pun tak dak... Dah sehabis seksi latu.... siap berposing lagi....
Nak marah pun dah tak guna... Ah lantak depa la janji depa bahagia.... 

Dalam pukul 7 mama perambat depa masuk dalam rumah.... sebelum tu kena mandi dulu kat luaq sampai bersih segala selut.... Pastu mama kerahkan mereka cuci balik segala baju seluaq yang kotoq tadi.... Sambil marah pegang rotan..... kalau tak tak maunya depa basuh baju kotoq tu.... 

Dah satu hal suruh basuh baju sendiri... dihentamnya basuh pakai sabun mandi.... punahhhhhhhhh habis seketul sabun baru sudah basuh baju seluaq..... huhhh sabun habis baju seluaq yang kotoq tu tak jugak bersih.... Alih2 mam jugak ler yang basuh dulu sebelum masukkan dalam washing machine....

Hangin satu badan mama mengamuk dengan askar2 semalam.... dah la main kotoq satu hal.... main ayaq lagi..... Depa berendam plak dalam tong ayaq..... satu lagi masuk dalam rumah reramai tak lap dulu badan ... habis basah lantai..... arghhhhhhhhhhhh..... 

Ye la depa ni komplot buat hal reramai.... kalau kena semua kena.... kalau tak pun lari sorang kehulu sorang kehilir... lari tu sembunyi plak.....  Nasib Cewad tak join sama..... 

Dah la malas membebel banyak2..... dah namanya budak2 .. lagi tak besar panjang itu la kerja mama.... kadang2 ingat balik lucu pun ada..... Bila time sunyi anak2 lena.... Mama dengan abah akan bercerita pasai anak2.... kami akan bergelak ketawa bersama.... bila mengingatkan keletah anak2 ni ada yang encuit hati... ada yang menguji kesabaran hati.... macam2 perangai ada....

Ye la untuk kenangan hari tua.... Semalam abah ada tanya mama... agak2 anak2 kita nanti besaq nak ke diorang bergurau-senda..... bergaduh ... buat apa benda pun bersama..... Atau pun bila dah besaq nanti buat hal masing2....

Ma cakap tak tau la itu semua terserah.... Kita hanya bagi didikan... anak2 mmg nakal2.... lasak2.... kalau tak pegang rotan setakat suruh pakai mulut tak jalan.... pegang rotan baru jalan kerja..... setakat pegang ja ugut.. nak rotan sampai lembik tu tak sampai hati... setakat cuit sekali kat betis tu kalau tak makan saman jugak.....

Bila tengok perangai anak2.... teringat kita masa kecik2 dulu.... macam tu la mak kita bela kita sampai la ni... dah berjaya..... 











6 ulasan:

ckLah berkata...

Seronok depa bereksplorer...

NICK IRFAN berkata...

teringat msa sy kcik2 dlu pun lbih kurang jer... hehr

kak ina kl berkata...

biarkan ajer, janji mereka happy. kalau kat kl jangan harap anak-anak nak main camni.

dinor's family berkata...

sqonok la depa bleh main lagu tu tiap hari...ingat masa kami muda2 pun suka main selut d bendang la....

sahromnasrudin berkata...

bukan senang nak rasa suasana sebegini

Miecyber berkata...

Hahaha... so happening....



Air Asia diarah bayar ganti rugi


Gajah Sama Gajah Bertempur,Kancil Tersepit Di Tengah Tengah

Link Within

Related Posts with Thumbnails