TeRiMa KaSiH PeNgIkUt SeTiA

Selasa, 1 Februari 2011

KELUHAN RASA...Babah dan MRx... sekadar renungan dari mail box mama

Baru - baru ini BABAH ada dok bersembang dengan beberapa orang KAKITANGAN Veteran UiTM Perlis (yg dah berkhidmat melebihi 15 tahun) dan sengaja bertukar-tukar pendapat berkaitan penilaian prestasi kakitangan... Fuhh!!! masing - masing apabila di ajukan sahaja soalan CEPU EMAS nii...BERAPI - API meletup bak GUNUNG KARAKATUAAA.... BABAH jadi panikk...dalam hati ..alamakkkk !!! macamana nak control nieee....setiap sorang bagai taufan CYCLONE mengemukakan cerita - cerita mereka.....bak kata orang ...kalau ada bas di laluan taufan CYCLONE tu pun terangkat bebbbb......

AL-KISAHNYA....



Mr X(Pemandu): Malaihhhh aihhhh...!!!!

BABAH : Haaa ahhh...Mr X...apa pulakkkk ??? yang dok tak dok malaihhh niee??

Mr X(Pemandu): Dak laa...BABAH...malaih nak pi HARI INNOVASI NIE...CEMUIHH...

BABAH: Laaaa awatnyaa??? Hari INNOVASI tu kan baguihh..nak meraikan pekerja- pekerja yg cemerlang.. yg hang tak mau pi nie pasai apa?? Cha cite...cha cite..

Mr X(Pemandu) : Aku dah 19 tahun kerja di uitm nie nak habak kat hang...(dgn nada marahnya) haram apa satu pun aku tak pernah terima apa apa anugerah khidmat cemerlang kaaa...apa kaaa..aku ni rasa macam aku ni tak wujud di uitm tuu...depa langsung tak pernah appreciate langsung kat aku nie..bawa bas sekali pun tak pernah accident..aku bukan nak takbur..tapi hakikatnya..bas aku...aku jaga elok-elok dok merelip sedia...pembaikan pun kalau ikut rekod bas aku nie yg ketiga SIKITnya...apa lagi yg depa nak...???

Aku ni dok tunggu dari setahun ke setahun kot - kot ada nama naik habuan terima khidmat cemerlang..tapi Hampehhh!!!.."Cha hang bayangkan org yg baru masuk kerja pun dah terima Khidmat Cemerlang...naik kanan lagi...tapi AKU??? Mau lagu ni kaluuu...aku cemuih nak buat kerja lebih- lebih laa...buat apaa?? org tak pernah menilai punnn...jadi aku lagu aku laaaa...aku dah naik meluatttt...dah tu pulakkk..nak harap overtime pun asyik-asyik nama aku nie kena kerat ajaaa...dapat buat overtime dan claim pun ....tut ..tut kena potong pulak tuu...

Begitu lah luahan hati Mr X yg BABAH dengar...kesian juga kat dia ...ye laa bayangkan tengok 19 tahun kerja tak dapat penghargaan..awat kawan tu tak hilang semangat untuk bekerjanyaa...AWAT??? TERUK SANGATKAH PRESTASI KERJA NYA??..pada BABAH kita nie datang kerja sebab kan ganjaran atau gaji yg kita terima..bab kebajikan kakitangan jangan laaa pihak pengurusan kita abaikan..kalau boleh bagi lah adil dalam memberi penghargaan kepada staff..bukan apaaa HANYA UNTUK MOTIVASIKAN STAFF KEARAH KERJA YG LEBIH CEMERLANG....

lagi pun tak cun laa kalau ada orang yang dah 5..6 kali dah terima khidmat cemerlang nie...asyik-asyik dia tu aje..yg naik..selang dua tahun muka tu lagi..pas tu muka tuu lagi..sedangkan ada orang yg SEKALI PUN TAK PERNAH MENERIMA NYA...........ermmmmm....TERMASUK BABAH JUGA laaa..HAHAHA..kesiannnn... noooo...tapi BABAH fikir kalau dah orang dok sekat rezeki kita kok tuu..insyaallah allah bagi kok lain pulak...ALLAH MAHA ADIL...ayat tuu lah yg BABAH dok guna nak bagi sejuk hati....sebab... kadang kadang suam-suam kuku juga hati nie...astarfirullahhilazimmm...sabarr...

-------------------------------------------------------------------------------------
Sabaq je la babah oi... keja tak sampai 5 tahun dah dapat cemerlang.... dah dapat naik pangkat lagi tu.... betoi kata babah mungkin Allah bagi rezeki kat kita dengan cara lain.... misalnya anak2 yang berjaya....

7 ulasan:

cik bebel sentiasa berkata...

xper...berkorban demi bangsa dan negara..hehehehe

ZOOL@TOD berkata...

Ganjaran yang Allah bakal berikan tidak ternilai berbanding RM1,000 yang diterima untuk "kecemerlangan" di dunia. Ikhlas dalam bekerja, Insya-Allah kita akan dapa habuannya di sana nanti.

Tungguuuuuuu

fikaryna berkata...

kat mana2 jabatan pun mesti ada pilitiknya..yg kaki ar cond..epat la naik..ye dak?

yg pntg..biar Allah tahu..

Miecyber berkata...

Kesian kat Babah dan Mr X...

Tempah isteri melalui laman web

Solehah berkata...

btl jgk tu.kesian dah lama kerja tp blm ada rezeki kata org.pihak yg memilih pun sepatutnya lebih prihatin.
apapun semua adalah rezeki drp Allah..bersyukur dengan apa yang ada dan berusaha untuk lebih maju, insyaAllah.

NzA berkata...

kerja dgn ikhlas...itu yg lebih pnting...APC tu hanya sekadar motivasi utk kita...

sahromnasrudin berkata...

assalamualaikum..

sy setuju..kakitangan sokongan jarang dapat pengiktirafan org atasan atas alasan itu kerja hakiki dia huhuhuhh

Link Within

Related Posts with Thumbnails