TeRiMa KaSiH PeNgIkUt SeTiA

Khamis, 1 Oktober 2009

Bilik Mayat....


Ramlan memasuki biliknya sambil melepaskan lelah.Peluh di dahi dikesatnya dengan sapu tangan kecil yang diletakkan di atas meja kerjanya..Hari ini banyak sungguh jenazah yang perlu diuruskan segera kerana ahli keluarga jenazah telah menuntut jenazah ahli keluarga mereka untuk dikebumikan segera.Ramlan membelek-belek fail di atas mejanya yang msih berselerak.Dia tidak mempunyai masa untuk mengaturkan fail-fail itu.Dia mencapai salah satu fail yang ada di depan matanya.

“Borhan…Jasni….Faizal…..”

Dia memeriksa nama-nama jenazah yang telah diuruskannnya selama ini.Semuanya berbeza keadaan ketika mayat mereka diuruskan.Ada yang matanya tersembul keluar,ada yang patah tangan..dan yang paling dia tidak sanggup apabila terpaksa menguruskan jenazah seorang mak nyah.Terasa diri ini terlalu berdosa terhadap-NYA.Sedang leka menyemak nama-nama jenazah itu,ketukan pintu biliknya kedengaran.

“Masuk.”Ucap Ramlan ringkas.Seorang petugas bilik mayat kelihatan di pintu masuk biliknya itu.”Encik,ada jenazah baru masuk!”ucap petugas itu tergesa-gesa seraya menyuruh Ramlan sedia untuk menyambut ketibaan jenazah yang bakal diurusinya sebentar lagi.

“Haaa..yelah saya datang..kali ni kes apa pulak jenazah ni??”Ramlan bertanya mendapatkan kepastian.Selalunya dia akan bertanya dahulu sebelum pergi mengurus sebagai persediaan untuk dirinya supaya tidak terkejut ketika hendak menguruskan jenazah si mati nanti.”Ooh..kali ni jenazah tu meninggal sebab dipukul beramai-ramai kat sebuah kelab malam..polis jumpa jenazah dia malam tadi.”Terang si petugas dengan tenang.:Yelah,saya pergi sekarang.”Ujar Ramlan ringkas.Dia bingkas bangun dari kerusinya.Sesekali dia menggeliat malas.Sakit pinggang yang dirasainya sejak pagi tadi masih mencucuk-cucuk.Mungkin sebab dia terlalu banyak berdiri ketika menguruskan jenazah.Dia melangkah keluar dari biliknya dengan langkah yang secepat mungkin.

Kini Ramlan betul-betul berada di hadapan jenazah.Dia memakai sarung tangan dan memeriksa kelengkapan untuk menguruskan jenazah.Beberapa orang pembantu untuk menguruskan jenazah masuk ke bilik mandi mayat itu.Mereka menyediakan beberapa kelangkapan sebelum menguruskan si mati.Ramlan membuka kain penutup jenazah dengan perlahan-lahan bermula dari bahagian kaki.Ketika sudah sampai separuh tubuh si mati tiba-tiba Ramlan tersentak..Lalu dia mengundur perlahan-lahan ke belakang.

“Astaghfirullahalazim,mana boleh saya uruskan jenazah ni,ni perempuan!”Ramlan bersuara berang.Bagaimana boleh tersilap,hatinya berkata.

“Uumm..sebenarnya encik,mayat ni lelaki..tapi…..”Seorang petugas di sebelahnya seakan-akan tidak dapat menghabiskan kata-katanya.”Kenapa?”Darah Ramlan mula berderau.Takkan tukar jantina kot?Kalau betullah,inilah perkara yang kalau boleh dia tidak mahu berhadapan.Baginya,mengurus mayat yang semacam ini amat menyiksakan.Tetapi apakan daya,sudah tanggungjawab dia sebagai seorang pengurus jenazah.Dia sepatutnya bersedia menghadapi pelbagai keadaan jenazah yang perlu diuruskan.”Dia dah buat pembedahan tukar jantina.”Terang petugas tadi dengan perasaan yang bercampur-baur.”Ya Allah,ampunilah dosa si mati,permudahkanlah urusan kami ya allah..”Ramlan menggelengkan kepala.Apa yang tidak ingin dia hadapi terpaksa juga ditempuhi,bukan kerana takutkan si mati,tetapi takut akan azab maha pencipta yang menimpa si mati,begitu juga dirinya,sepanjang dia menguruskan jenazah,pelbagai pengajaran yang dia dapati.Terutama apabila menguruskan jenazah yang meninggal ketika sedang melakukan kemaksiatan,nauzubillahiminzalik…Ramlan mengucap panjang.Dia mula meratakan air ke tubuh si mati.Dalam fikirannya,pelbagai perasaan yang tidak patut hadir ketika itu,menerpa fikirannya.Ketika hendak membersihkan bahagian dada,sekali lagi,dia mengucap panjang.”Astaghfirullahalazim….”Ramlan mengucap buat kali yang kedua.Matanya seakan terpana dengan apa yang sedang disaksikannya.Si mati mungkin telah mengubah fitrahnya sebagai seorang lelaki.Tetapi apa yang lebih memeranjatkan,payudara palsu si mati kendur ke bawah.Satu ke sebelah kiri,dan satu ke sebelah kanan.Mungkin kesan daripada suntikan atau pembedahan

yang telah dijalani si mati semasa hayatnya.Ramlan meneruskan juga proses memandikan jenazah itu walaupun tak sanggup dilihatnya.Bukan dia tidak biasa dengan jenazah sebegini,Cuma dia berasa yang dosa ini terlalu banyak terhadap Maha Pencipta.Sesekali dia berkefikiran,mungkinkah dunia ini memang betul-betul sudah hampir kiamat?

“Ah!!”Gertak hati Ramlan yang dari tadi asyik bermonolog dalam hati sendirian.

Apabila Ramlan hendak membersihkan jari-jemari jenazah,Ramlan menggelengkan kepala buat kali kedua.Si mati memakai pewarna kuku kekal!Ramlan sudah dapat mengawal dirinya,dia mengarahkan pembantu-pembantu pengurusan jenazah yang menolongnya itu supaya mengambil sesuatu di dalam laci.Tahulah apa yang perlu dilakukannya nanti!

Kerja memandikan jenazah si mati sudah sempurna,Ramlan menarik nafas lega,pelbagai rintangan yang dihadapinya ketika menguruskan jenazah yang satu ini.Tetapi Alhamdulillah,akhirnya siap juga tugasnya.Ramlan keluar dari bilik mayat,dia berjumpa dengan seorang pemuda lingkungan 30-an yang sedari tadi asyik resah,duduk-bangun,duduk-bangun di hadapan pintu bilik mayat.Ramlan mendekati pemuda itu.

“Encik ni waris si mati ke?’Ramlan memulakan dengan pertanyaan.

“Oh,ya.Bagaimana encik,semua sudah selesaikan?”Pemuda itu merenung tepat anak mata Ramlan.Nampak sangat yang hatinya itu sedang dalam kerisauan.”Semua sudah selesai,Cuma sekarang pihak kami sedang melakukan proses mengafan mayat saudara encik”Ramlan memberitahu panjang lebar.”Saya masuk ke dalam dulu,ya”Ramlan melangkahkan kaki.Belum pun beberapa langkah,pemuda itu bersuara;”Urrmm…encik,bagaimana dengan jenazah abang saya?Apa rambut dia,kuku dia semua kena kerat ke?”Pemuda itu bertanya dengan nada yang perlahan.Seakan dia kesal dengan apa yang berlaku.Ramlan tidak menyangka bahawa pemuda itu akan bertanyakan seperti itu.Tetapi Ramlan tahu,bahawa pemuda itu gusar akan keadaan jenazah abangnya apabila dibawa keluar nanti.”Janganlah risau,kami tak cabut sedikit pun bahagian badan dia,sehelai rambut pun kami tak cabut.Kami menggunakan tayamum menggunakan serbuk kiwi.Encik jangan risau,kami tak akan sesekali menyiksa si mati.Alangkan tercabut sehelai rambut si mati,akan menyebabkan kesakitan kepada rohnya,inikan pula kami nak mencabut kukunya,sesekali tidak.Kami ada cara tersendiri,jangan bimbang..”Ramlan menepuk-nepuk bahu pemuda itu.Pemuda itu kelihatan tenang seketika.Ramlan melangkahkan kaki untuk masuk semula ke bilik mayat hospital itu.Dia hendak membantu petugas-petugas lain yang sibuk mengendalikan jenazah si mati.Dengan hati yang bercampur baur perlahan-lahan dia meletakkan jenazah yang sudah dikafani itu ke dalam keranda yang disediakan oleh hospital.Setelah itu,Ramlan menyerahkan segala tugas kepada pihak yang seterusnya.Dia melihat jam tangan Alfio Raldo miliknya itu yang dipakai di tangan kirinya itu.Jam menunjukkan pukul 7.00 malam.Sungguh penat dan kelihatan dirinya keletihan.Setelah mengambil beberapa barang yang perlu dibawa pulang,dia melangkahkan kaki ke kereta.Bunyi alarm kereta Volvo milik bapanya itu kedengaran jelas,baru-baru ini,kereta tua bapanya itu membuat ragam lagi.Kadang-kadang hati mudanya itu terasa juga untuk beli kereta baru dengan hasil titik peluh sendiri,apakan daya,sejak umurnya 16 tahun mula berkecimpung dalam pengurusan jenazah sehinggalah kini,usianya 19 tahun,duit hasil menguruskan jenazah Selama 3 tahun ini masih belum mencukupi untuk membeli kereta walaupun sebuah kereta Kancil.Mana tidaknya,setiap kali mendapat gaji,akan dihabiskan dengan membeli aksesori itu,ini,biasalah,anak muda,dahulu bukan minatnya untuk menjadi seorang pengurus jenazah,akan tetapi,kerana bapanya,Haji Ramlee yang mempromosikan pekerjaan itu kepadanya,tanpa berfikir panjang dia terus mengikut jejak langkah bapanya itu.Ramlan tersenyum sendirian.Mengingatkan sejarahnya itu,tidak disangka pula akhirnya pekerjaannya sebegini,menghadap mayat hari-hari.Ramlan ketawa kecil,kalau dulu tengok mayat sahaja, sudah nak terkencing rasanya,tetapi sekarang,bukan setakat mayat biasa,mayat yang sudah reput,berulat dan berbagai-bagai keadaan yang mengerikan lagi harus dihadapnya setiap hari.Baginya itu sudah menjadi asam garam bagi kehidupan seorang pengurus jenazah.Kereta Volvo milik bapanya itu bergerak perlahan untuk keluar dari kawasan memarkir kereta.Dalam fikirannya,masih teringat-ingat akan kenangan ketika menguruskan jenazah yang pelbagai rupa.Semua itu menjadi pengajaran kepada dirinya supaya sentiasa beringat,bahawa hidup ini tidaklah lama,habiskanlah masa kita dengan mengingati ALLAH.Tetapi bukan bermaksud untuk melupakan duniawi terus,Rasulullah juga tidak menggalakkan umatnya mengingati akhirat sahaja,Cuma kita perlu seimbangkan antara dunia dan akhirat,itulah yang akan menjadi kejayaan kepada diri seorang muslim apabila dapat menggapai kedua-dua kepentingan ini.Ramlan memberhentikan keretanya di tempat memarkir kereta Masjid Negara itu.Dia hendak menunaikan solat Maghrib dulu sebelum tiba di rumah kerana jam sudah menunjukkan pukul 7.20 malam.Seelok-eloknya percepatkanlah solat itu dengan secepat yang mungkin,ini kerana solat tidak boleh disengajakan lewatnya,ini kerana orang-orang seperti ini tergolong dalam golongan yang melalaikan solat.Ramlan melangkahkan kaki menuju ke tempat mengambil wuduk bahagian lelaki.Laungan azan jelas kedengaran,sudah ramai jemaah yang tiba untuk menunaikan solat bersama-sama imam.Dia mengambil wuduk di paip yang hujung sekali,ini kerana yang bahagian hadapan semuanya sudah penuh.Dengan perlahan,dia meratakan air kemukanya, seterusnya tangan dan begitulah seterusnya,azan terus berkumandang dengan lantang.

Tenangnya hati ketika mendengar laungan kalimat memuji ALLAH itu.Ramlan berdiri di saf yang pertama di bahagian belakang imam.Alhamdulillah,bukan solat di bahagian hadapan lebih banyak pahalanya dari di belakang?Itulah yang selalu ditekankan bapanya ketika berbicara tentang solat.Seboleh-bolehnya cubalah mendapatkan saf yang pertama itu kerana banyak ganjarannya dari yang duduk di belakang.Selagi ada ruang kosong,masuk.Jemaah mula mengangkat takbirratulikhram.Suasana di dalam masjid kedengaran hening sekali.Masing-masing khusyuk dengan solat yang sedang mereka kerjakan itu.Sesekali kedengaran bunyi bising di luar,maklumlah,Kuala Lumpur,kota raya yang sesekali tidak akan pernah sunyi dari kebisingan kota.Waktu-waktu Maghrib begini pun ibu Negara itu tetap tidak lenggang.Bunyi kereta bertelingkah dengan bunyi hon.Memang agak memeningkan kepala bagi sesiapa yang tidak pernah atau jarang merasainya.setelah selesai solat,imam berwirid seketika,ada yang menunaikan solat sunat rawatib ba’diyyah selepas Maghrib sebagai menyempurnakan apa-apa kecelaan ketika melakukan solat fardu tadi,Tidak kurang juga yang bangun dan terus menuju keluar dari pintu masjid,ada juga yang berdoa.Ramlan berdiri sekali lagi untuk melakukan solat sunat rawatib ba’diyyah kerana belum tentu solat yang dikerjakannya tadi sempurna atau sebaliknya.Tetapi itu semua hak ALLAH yang menentukannya.Sebagai hamba kita hanya perlu beribadat dan mengingati ALLAH.Tentan soal dosa,pahala,itu semua urusan ALLAH.Kita tidak mempunyai kuasa untuk mencampurinya.Sesudah menunaikan solat sunat yang ber-dua rakaat itu.Dia menadah tangan,memohon keampunan dan petunjuk dari ALLAH S.W.T.Sebagai insan yang kerdil,banyak kelemahan diri.Janganlah kita sombong dari meminta kepada ALLAH.Ini kerana ALLAH S.W.T amat menyukai orang yang selalu meminta kepadanya dan selalu memohon keampunan darinya.Selesai urusan ibadahnya itu,Ramlan bergegas menuju kereta,anehnya,badan yang tadinya letih,sudah bertenaga kembali,tetapi perutnya pula yang berkeroncong.Tanpa berfikir panjang,dia menekan pedal minyk,menuju ke rumahnya yang terletak di Jalan Tun Dr. Ismail.

Setibanya di rumah,kelihatan bapanya sedang membuka pintu pagar untuk masuk ke dalam,mungkin bapanya itu baru lepas pulang berjemaah dari surau yang berdekatan itu.Ramlan memberhentikan kereta tua bapanya itu betul-betul di hadapan pagar rumah teres dua tingkat itu.Kakinya mencecah bumi tatkala keluar dari kereta tua itu.Lantas dia bersalaman dengan bapanya,Haji Ramlee.itu.Urat tangan bapanya yang berisi itu jelas terasa.“Kau baru balik Ram,dah solat belum?”itulah pertanyaan bapanya yang pertama sekali tatkala dia memandang wajah orang tua yang dalam lingkungan penghujung 50-an itu.”Alhamdulillah,dah ayah.tadi banyak jenazah yang perlu diuruskan,sebab tu pulang lambat.”Ramlan menjelaskan segalanya kepada Haji Ramlee.Mereka anak beranak memasuki rumah teres itu.Sesekali mereka ketawa.Entah apa yang lucu yang dibual mereka.

Ramlan menikmati hidangan asam pedas masakan Hajah Irfah,ibunya itu dengan penuh berselera sekali.Sesekali Hajah Irfah menyakat anak terunanya yang seorang ini.Baginya Ramlanlah yang menjadi harapan untuk meneruskan kerja-kerja Fardhu kifayah suami nya itu.Pandangan seorang ibu terhadap anaknya penuh dengan makna.Hajah Irfah melayani Ramlan sebaik yang mungkin.Dia melihat Ramlan menikmati hidangannya itu dengan penuh berselera sekali.”Lapar agaknya.”Suara kecil hati Hajah Irfah berbisik.

Malam itu,Ramlan tidur dengan nyenyaknya di atas katil bujang di biliknya yang terletak di tingkat dua rumah teres itu.Keletihan yang ditanggungnya semenjak siang tadi dilepaskan di atas katil bertilam empuk di biliknya itu.Tilam yang baru sahaja dibeli oleh dirinya sendiri itu sangat empuk.Maklumlah tilam baru.ramlan menarik lafas lega apabila kepalanya menyentuh bantal.Terasa kepenatan dari pagi tadi hilang serta-merta.Malam itu dia tidur dengan nyenyaknya.Sesekali kedengaran dengkuran keletihan.Ramlan kelihatan selesa malam itu.

Tepat jam 4.00 pagi.kedengaran handset milik Ramlan berbunyi.Dengan mata yang masih terpisat-pisat,Ramlan menjawab panggilan.Dia menggosok-gosok matanya yang masih kabur itu.Kepalanya bayang.Rupa-rupanya ada jenazah masuk.Mahu tidak mahu Ramlan terpaksa juga pergi.Inilah satu perkara yang perlu ditempuhi jika berkecimpung dalam bidang pengurusan jenazah.Tidak kira waktu apa,selagi ada jenazah yang masuk dan terpaksa diuruskan,maka haruslah pergi mendapatkannya.Ramlan bangun dengan mata yang antara sedar-tak sedar itu.Dia menukar pakaian lantas memulakan perjalanan ke hospital.

Ramlan tiba di bilik mayat hospital Kuala Lumpur itu.Dia segera masuk ke dalam untuk melihat dan menguruskan jenazah.Sampai sahaja dia di dalam bilik mandi mayat,kelihatan tiada sesiapa di situ,kecuali mayat seseorang yang terbujur kaku lengkap bertutup kain putih.Keletihan yang masih berbaki di dalam diri Ramlan membuatkan dia ingin menguruskan segera jenazah tersebut supaya dapat segera pulang ke rumahnya walaupun terpaksa menguruskan jenazah itu seorang diri.Dia memandikan jenazah itu perlahan-lahan tanpa dibantu sesiapa.Sesekali dia menguap.Perasaan mengantuk masih bersisa dalam dirinya,tetapi dia masih boleh memandikan jenazah tersebut dengan baik.

Setelah jenazah tersebut siap dimandikan,Ramlan keluar dari bilik mayat lalu duduk sebentar di kerusi hadapan bilik mayat itu untuk merehatkan diri buat seketika.Matanya semakin tertutup rapat akibat keletihan.Belum pun sempat menikmati tidur singkatnya itu,seorang petugas mengejutkannya,”Encik,cepatlah,bangun,jenazah dah sampai ni.”petugas itu menggoncang perlahan bahu Ramlan untuk mengejutkan pemuda yang keletihan itu.Ramlan membuka matanya semula.Kelihatan dia terpinga-pinga.

“Jenazah saya dah mandikan,awak Cuma tolong kafankan aje.”Ramlan memberitahu petugas itu.Air muka petugas itu berubah seketika.Dia mengerutkan dahi semacam sesuatu perkara aneh telah berlaku.”Kenapa awak pandang saya macam itu?Saya dah mandikan.Awak pergi tolong kafankan aje.”Ramlan meninggikan suara.Dia juga pelik kerana petugas itu memandangnya begitu.”Tapi Encik,jenazah baru sampai,sebelum ni mana ade jenazah masuk.Tu,ada dalam van lagi.”Petugas itu menerangkan.Ramlan melompat bangun dari kerusi itu.Dia lantas masuk ke dalam bilik mayat itu semula untuk memastikan yang dia telah betul-betul memandikan jenazah.Tetapi apa yang dilihatnya sangat mengejutkan.Jenazah yang baru sahaja dimandikannya tadi tiada di situ!Tapi siapa yang dia mandikan tadi?Takkan……..??????Kaki Ramlan longlai.

TAMAT

sumber:Shakirasweetgirl

2 ulasan:

Watierman berkata...

Mak aaii...suspennya...penuh dengan pengajaran dan menimbulkan keinsafan...Mummy Akak..a retired Jururawat Desa...and now dia dah berkecimpung dalam pengurusan mayat di Hospital Sungai Bakap....Akak Tabik...She is really STRONG...tak macam anak dia..Lembik!!!hehehe...Penakut lagi! Thank you for sharing!!

sI tEDI berkata...

umangg aii.. panjang .. berpinau mata baca sebab x de perenggan!

Link Within

Related Posts with Thumbnails