TeRiMa KaSiH PeNgIkUt SeTiA

Ahad, 6 September 2009

Halal ..ke......


Anda suka berbuka di hotel berbintang-bintang???

Tidak salah....

Tapi Anda pastikah tempat anda berbuka itu menghidangkan Makanan yang HALAL untuk umat Islam...atau pun anda main hentam saja ...tengok ramai orang Islam berbuka kat situ ...jadi anda pun 'join' la sama kan...

Kenapa persoalan ini timbul....

Kerana.. menurut Utusan Malysia 23 oGOS 2009 hanya terdapat 27 hotel di Malaysia yang mempunyai sijil halal kira 1.4 % dari jumlah 2000 Hotel Kat Malaysia .Kreteria Halal bukan dari segi makanan saja tapi termasuk infrastruktur untuk Orang Islam...apa yang dibanggakan bila bilik solat pun tak ada ...pili paip nak ambik wuduk pun tak dak ....ni la berbintang -bintang....lepas anda berbuka tak kan nak bertunggul kat meja makan... bila nak sembahyang magrib...???

Kenapa Sijil Halal Penting...???


-Anda pasti Tukang Masak (chef) dia orang melayu dak pun beragama Islam..
-Adakah Menu masakan yang dimasak itu sesuai dihidangkan untuk Islam
-Bahan campuran yang digunakan adakah halal,
-Peralatan yang digunakan adakah diasingkan dari masakan yang HARAM...

Jangan...

Seharian berpuasa tetapi ia menjadi sia-sia hanya kerana hidangan yang dimakan tidak halal.

Untuk semak Status Hotel Halal Di Malaysia di sini
----------------------------------------------------------------------------------------
*Kan banyak produk makanan halal kat malaysia salah satu....RADIX..*

3 ulasan:

sI tEDI berkata...

mengapa terlepas pandang perkara yg penting??
SIjil halal pun boleh buat main2..

nj berkata...

alimaz...
memang rindu nak berbuka di hotel-hotel...makanan memang sedap dan pelbagai. Kalau hotel yang betul2 ada sijil halal...jenuhlah sedia RM60 - RM100 lebih seorang untuk buffet Ramadhan terutama di Lembah Kelang tu...
Tapi di UiTM Dungun, sejak 2 tahun lalu buat buffet Ramadhan...confirm HALAL dan murah...

♥Hernee Nazir♥ berkata...

bgus info ni..this coming wednesday sy ade invitation utk buka puasa di thistle jb. smpat lg nk check keHALALan hotel ni..hehehe

Link Within

Related Posts with Thumbnails