TeRiMa KaSiH PeNgIkUt SeTiA

Khamis, 23 Julai 2009

Coklat Oh Coklat



Haaaa.. Yang nie peberet askar2....bli untuk makan sebulan...seminggu dah licin...hohoho.


Ni la peberet abah.... Kalau beli bukan anak yang nak makan sangat....mama ler berebut dengan abah...


Siapa yang tidak suka coklat? Hampir semua orang menyukai makanan ini. Rasanya manis, bentuknya berbagai macam dan mudah didapat. Apakah anda juga tahu bagaimana coklat ditemui ?

Coklat ditemui pertama kali oleh orang Mexico di Amerika Tengah. Mereka mengolah biji dari tanaman coklat menjadi semacam bubuk bumbu dan minuman. Lalu oleh, Christopher Columbus dan Hernando Cortez bibit coklat dibawa ke benua Eropa pada awal tahun 1500an. Saat itu mereka tidak tahu bagaimana cara mengolah coklat yang mereka bawa kerana rasanya sangat pahit.
Lalu, Cortez memiliki idea untuk menambahkan gula ke dalam minuman coklat. Nah, terciptalah minuman coklat yang sangat nikmat. Minuman itu kemudian menjadi sangat terkenal di Eropah. Lalu pada tahun 1800an negara Ingeris dan Swiss membuat berbagai macam produk coklat. Nah, sejak dulu hingga sekarang Swiss dan Iggeris menjadi negara penghasil produk coklat berkualiti tinggi dan rasanya sangat lazat.

Coklat itu berbentuk seperti biji-bijian. Para petani memetiknya saat biji-biji coklat sudah matang. Sebelum menjadi makanan atau minuman, biji-biji coklat harus dikupas lebih dulu. Kemudian, selama beberapa hari coklat itu di fermentasi untuk mengurangi rasa pahitnya.

Setelah itu dikeringkan baik menggunakan alat atau di bawah sinar matahari. Setelah kering, biji-biji coklat itu akan dikirimkan ke pabrik-pabrik untuk diolah menjadi berbagai macam produk.

Produknya bermacam-macam berupa coklat batang, permen coklat, ais-krim coklat atau susu coklat yang sering kita minum.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
*Pi Langkawi tak dak benda lain dah nak bli...COKLAT laaaaa

Tiada ulasan:

Link Within

Related Posts with Thumbnails